Friday 3 August 2012

OMG! Oh Masalah Gemuk

Malaysia mmg terkenal dengan kepelbagaian menu masakan yang sedap dan membuka selera. Banyak restoren malahan gerai yang dibuka bagai cendawan tumbuh selepas hujan bagi memenuhi selera makan rakyat Malaysia (selepas ini dipanggil Malaysian). Ada yang menyediakan makanan ala Siam, ala Arab, ala China tetapi pasti bukan Alagapas. Waktu perniagaan premis-premis tersebut pun dipanjangkan juga. Ada yang buka 8 jam sahaja, tak kurang yang buka 24 jam dan ada juga yang buka 23 jam. Pelik juga tu. Tapi, jangan kita terlupa bahawa itu semua adalah punca kepada masalah kegemukan atau obesiti di kalangan Malaysian.

Malaysian telah menolak sepenuhnya pepatah "lebih baik mencegah daripada mengubat". Malaysian mmg pantang dengan makanan, pantang jumpa mesti nak makan. Akibatnya, ramai Malaysian yang menghadapi masalah obesiti.

Malaysian baik dari kanak-kanak, remaja mahupun dewasa, sangat menggemari makanan segera. Pertambahan francais makanan segera ini menambahkan lagi masalah obesiti di kalangan Malaysian. Seperti sudah menjadi satu kebanggaan dan trend untuk bersarapan, makan tengahari dan makan malam dengan makanan segera. Budaya makan makanan segera yang sebahagian besarnya datang dari negara luar hakikatnya tidak sesuai dengan budaya kita. 


Satu lagi punca obesiti ialah tabiat makan pada lewat malam. Banyak restoren dan gerai yang menawarkan makanan yang enak untuk pelanggan seperti nasi lemak dan roti canai. Kedua hidangan ini sangat berkalori tinggi di samping kadar kolesterol dan lemak yang banyak. Contohnya sekeping roti canai mengandungi 301 kalori, roti telur ( 356 kalori), capati (300 kalori), mi goreng (281 kalori) dan ayam goreng (255 kalori). Kesan buruknya ialah kerana kadar metabolisme kita rendah pada waktu malam, ini membuatkan lemak lebih mudah berkumpul.


Semua ini harus diubah bagi memastikan Malaysian yang akan menjadi aset dan pemegang tampuk pemerintahan masa depan Malaysia tidak di kelilingi dengan pelbagai penyakit yang boleh memudaratkan pada usia muda.

Terdapat pelbagai cara untuk kuruskan badan yang boleh dijadikan pilihan oleh Malaysian. Antaranya ialah bersenam, menari rancak dan paling terkini dan anggun ialah pemakaian korset Premium Beautiful .

Jangan tak percaya dengan pemakaian korset PREMIUM BEAUTIFUL secara konsisten 8 jam sehari.. dapat bakar 900 kalori ok...iaitu bersamaan dengan 2 jam berjogging... sape x nak kan?? fungsi IR dalam korset tula yg membantu membakar kalori kite tu... fara percaya ramai yang kat luar sane tu pasti ade masalah yg sama mcm fara.. xde mase nk berjoging..kalo ade mase pon..pasti sekerat jalan je. nak makan ubat untuk kurus... soooooooooo mahal ok....bayangkan la kalo sekali beli dah 100 ringgit ( tu pon kalo 100).. xkan korang nk beli sekali je????pasti kena mkn berulang kan?? fara da alami da...mmg byk kesan buruk.. kalo silap mkn ubat kurus..silap2 bole bawa maut tau., ishh..fara da xnk da..serikkk...
 

salah satu jalan yg mudah ialah dengan pemakaian korset PREMIUM BEAUTIFUL, x ade side effect.... fara da pon memilikinya... korang bile lagi?? Bile nk follow fara??? Utamakan kesihatan +  dapat cantik sekaligus.... 

Pada sesiapa yang ingin mendapatkan korset PREMIUM BEAUTIFUL @ nak keterangan lebih lanjut..boleh hubungi fara 019-2834647 @ PM dalam facebook fara pon bole, fa_rin4@yahoo.com





No comments:

Post a Comment